ΔΕΠΥ και Μάθηση την Περίοδο της Πανδημίας

Οι αλλαγές στις συνηθισμένες ρουτίνες και δραστηριότητες που πραγματοποιούνται για να εμποδίσουν την εξάπλωση του COVID-19 μπορεί να προκαλούν άγχος σε οποιοδήποτε παιδί. Τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) μπορεί να αντιμετωπίζουν επιπλέον προκλήσεις σε σχέση με τις αλλαγές αυτές. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (ΑΑΡ) προτείνει τρόπους για να στηρίξουμε τους μαθητές με ΔΕΠΥ και τις οικογένειές τους αυτή τη δύσκολη εποχή.

Το άγχος του COVID-19 και τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ

Πολλά παιδιά περνούν περιόδους κατά τις οποίες η συμπεριφορά τους φαίνεται δύσκολη στη διαχείριση. Αλλά τα παιδιά με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν συχνά και έντονα συμπτώματα υπερκινητικότητας, παρορμητικότητας και έλλειψης προσοχής. Επίσης δυσκολεύονται με «εκτελεστικές δεξιότητες», όπως να οργανώσουν από ποια εργασία θα ξεκινήσουν, να διαχειριστούν το χρόνο τους ή να ολοκληρώσουν μια εργασία.

Οι μαθητές με ΔΕΠΥ συχνά χρειάζονται τάξη μέσα στην ημέρα τους για να μπορούν να λειτουργήσουν στο καλύτερο των δυνατοτήτων τους. Τα διαφορετικά προγράμματα και ρουτίνες, είτε στο σπίτι είτε στο σχολείο, μπορούν να εντείνουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ στο παιδί. Αυτές οι συμπεριφορές συχνά είναι σημάδι ότι το παιδί βρίσκεται υπό πίεση. Το επαναλαμβανόμενο στρες μπορεί να επηρεάσει το πώς ένα παιδί:

  • Αναπτύσσεται και μαθαίνει. Ο μαθητής μπορεί να αρνείται να κάνει τις εργασίες του, να ενεργεί χωρίς να σκέφτεται και να φέρνει αντιρρήσεις.
  • Εστιάζει την προσοχή του στις εργασίες του, μαθαίνει νέα πράγματα και θυμάται τι έχει μάθει. Ο μαθητής μπορεί να φαίνεται ότι αφαιρείται εύκολα.
  • Συμπεριφέρεται. Ο μαθητής μπορεί να φαίνεται ανήσυχος ή να δυσκολεύεται να ηρεμήσει.

Ενώ οι γονείς μπορεί να αναμένουν περισσότερα θέματα συμπεριφοράς κατά τις περιόδους άγχους, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι το παιδί δεν είναι εσκεμμένα ανοργάνωτο, αφηρημένο ή ανίκανο να περιμένει τη σειρά του. Είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε ότι υπάρχουν στρατηγικές και εργαλεία διαθέσιμα στους γονείς για να τους βοηθήσουν στις μοναδικές προκλήσεις της ανατροφής ενός παιδιού με ΔΕΠΥ την περίοδο της πανδημίας.

Εστιάστε στα δυνατά σημεία του παιδιού σας, δουλέψτε μαζί για να εδραιώσετε μια ρουτίνα, ορίζοντας ξεκάθαρες και κατάλληλες για την ηλικία του προσδοκίες και κανόνες, αναζητώντας στήριξη από τους εκπαιδευτικούς, τους παιδιάτρους και τους ειδικούς επαγγελματίες που γνωρίζουν το παιδί σας.

ΔΕΠΥ: Διαδικτυακή και διά ζώσης εκπαίδευση κατά την πανδημία

Όταν τα σχολεία είναι κλειστά, κάποιοι μαθητές με ΔΕΠΥ δυσκολεύτηκαν να προσαρμοστούν με την τηλεκπαίδευση χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτικού να τους στηρίζει.

Η τηλεκπαίδευση συχνά απαιτεί από τους μαθητές να αυτό-καθοδηγούνται, να διαχειρίζονται το χρόνο τους και τα κίνητρά τους, να ολοκληρώνουν εργασίες ή πρότζεκτ εντός του καθορισμένου χρόνου. Ωστόσο, κάποιοι μαθητές ίσως να βρουν ότι οι περιορισμένοι περισπασμοί στο σπίτι τους βοηθούν να παραμένουν εστιασμένοι στην εργασία τους. Η μάθηση από το σπίτι επίσης δίνει στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν την ανεξαρτησία τους.

Συνολικά, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής μας συμβουλεύει ότι οι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα με φυσική παρουσία και ενθαρρύνει τα σχολεία να ανοίξουν ξανά, αν αυτό μπορεί να γίνει με ασφάλεια για την κοινότητα. Αλλά είτε το παιδί παρακολουθεί διαδικτυακά μαθήματα είτε διά ζώσης, παρακάτω αναπτύσσονται κάποιοι τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας με ΔΕΠΥ να διαχειριστεί τις δυσκολίες που φέρνει η περίοδος της πανδημίας:

  • Αν η εκπαίδευση γίνεται διαδικτυακά, μπορεί να βοηθήσει το παιδί ένα οπτικοποιημένο πρόγραμμα και μια λίστα με τα πράγματα που έχει να κάνει κάθε μέρα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να ενδιαφερθεί και να κινητοποιηθεί για τις εργασίες που έχει να κάνει. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δοκιμάσει τι «πιάνει» καλύτερα γι? αυτό, όπως ένα χρονόμετρο ή εφαρμογές που βοηθούν τον μαθητή να παραμείνει εστιασμένος.
  • Όταν οργανώνετε την ημέρα, προσπαθήστε να εναλλάσσετε τις εργασίες του σχολείου που το παιδί βρίσκει ανιαρές με περισσότερο ευχάριστες δραστηριότητες. Και θυμηθείτε ότι τα παιδιά και οι έφηβοι με ΔΕΠΥ ωφελούνται από τα διαλείμματα με ελεύθερο παιχνίδι που μπορεί να τα βοηθήσει να χρησιμοποιήσουν τον εγκέφαλό τους με διαφορετικούς τρόπους και να χτίσουν δεξιότητες.
  • Με την τηλεκπαίδευση, υπενθυμίστε στο παιδί σας να κάνει διαλείμματα με κίνηση μεταξύ των εργασιών. Τα διαλείμματα μέσα στο σπίτι μπορεί να περιέχουν κίνηση, όπως χορό και απλές ασκήσεις. Αναλογιστείτε επίσης το ενδεχόμενο δραστηριοτήτων σε εξωτερικό χώρο, όπως ποδήλατο ή σκοινάκι. Αυτό μπορεί να παρέχει την άσκηση που βοηθά με τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ.
  • Χρησιμοποιήστε θετική προσοχή, εστιάζοντας στα δυνατά σημεία του παιδιού σας και στις προσπάθειές του. Τα παιδιά με δυσκολία στον έλεγχο προσοχής και παρόρμησης συχνά επωφελούνται από συγκεκριμένη, άμεση και έντονη ανατροφοδότηση. Για παράδειγμα, το να πείτε «Πολύ καλή δουλειά έκανες αρχίζοντας την εργασία σου στην ώρα που είχες προγραμματίσει» και το να μουρμουρίσετε ένα «Καλή δουλειά» από την κουζίνα έχουν διαφορετική επίδραση.
  • Πολλοί μαθητές δυσκολεύονται να μάθουν νέες πληροφορίες εν μέσω μιας στρεσογόνας περιόδου. Οι μαθητές με ΔΕΠΥ μπορεί να ωφεληθούν από την επανάληψη της ύλης που οι εκπαιδευτικοί τους έχουν ήδη διδάξει. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να θυμηθούν όσα έχουν μάθει. Σε πολλές περιπτώσεις, το να έχουν περισσότερη φυσική επιτήρηση και καθοδήγηση από τους γονείς μπορεί να βοηθήσει. Αν εργάζεστε από το σπίτι, ενημερώστε το παιδί σας ότι είστε διαθέσιμος να του δώσετε την προσοχή που χρειάζεται κατά την περίοδο αυτή.
  • Πολλοί γονείς μπορούν επίσης να ρωτήσουν τους εκπαιδευτικούς ποια βίντεο ή ιστοσελίδες προτείνουν για να βοηθηθούν οι μαθητές να «σπάσουν» τις νέες πληροφορίες σε μικρότερα κομμάτια. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να προσφέρουν διαδικτυακές «ώρες γραφείου» για τους μαθητές, ώστε να τους παρέχουν προσωπική βοήθεια.

Μιλήστε με τον παιδίατρό σας

Ο παιδίατρός σας είναι διαθέσιμος για να σας βοηθήσει, αν έχετε ερωτήσεις ή ανησυχίες για τα συμπτώματα ΔΕΠΥ του παιδιού σας κατά τη διάρκεια της εποχής αυτής με τις επιπλέον αλλαγές και στρες. Ο παιδίατρός σας μπορεί επίσης να σας παραπέμψει σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας που μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε τρόπους να βοηθήσετε το παιδί σας να διαχειριστεί το στρες.

Καλέστε τον παιδίατρό σας αν το παιδί σας ή ο έφηβός σας:

  • έχει συμπτώματα που χειροτερεύουν σε σημείο που να μην μπορεί να λειτουργήσει.
  • ακολουθεί φαρμακευτική αγωγή, γιατί έχει διαγνωστεί με ΔΕΠΥ, κατάθλιψη ή άγχος και τα συμπτώματα χειροτερεύουν σημαντικά.

 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ:

https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/COVID-19/Pages/ADHD-and-Learning-During-COVID-19.aspx