- ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Συμβουλευτική γονέων:
Αναγνωρίστε και σεβαστείτε τα χαρακτηριστικά του παιδιού σας.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΌταν ο έφηβος μαθητής κινδυνεύει να μείνει και δεν τον νοιάζει
Ένας έλεγχος με βαθμούς κάτω από τη βάση μπορεί να είναι ενοχλητικός για έναν γονέα. Είναι ιδιαίτερα απογοητευτικό αν φαίνεται ότι ο έφηβός σας απλά δεν ενδιαφέρεται. Τι να κάνετε όμως; Δεν μπορείτε να αναγκάσετε το παιδί σας να καταβάλει την καλύτερη δυνατή προσπάθεια για τη σχολική του εργασία και κάτι τέτοιο μπορεί να βλάψει τη σχέση σας. Από την άλλη πλευρά, οι έφηβοι δεν μπορούν πάντα να κατανοήσουν πόσο σημαντικοί είναι οι βαθμοί τους στο γυμνάσιο ή το λύκειο και τι επιπτώσεις μπορεί να έχουν στο μέλλον τους. Οι γονείς θα πρέπει να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για επιτυχία και να αποκλείσουν τυχόν εμπόδια που μπορεί να είναι η βασική αιτία της κακής σχολικής επίδοσης του παιδιού τους.
Παρακάτω περιγράφονται οι ενέργειες που μπορείτε να κάνετε, εάν ο έφηβός σας αποτυγχάνει στο σχολείο λόγω φαινομενικής έλλειψης κινήτρων.
Ρωτήστε έναν ειδικό: Τι να κάνω εάν το παιδί μου δεν ενδιαφέρεται για το σχολείο ή τους βαθμούς;
Η Connie Collins, επαγγελματίας σχολική σύμβουλος με πάνω από 35 χρόνια εργασίας στον τομέα της εκπαίδευσης και ως δάσκαλος και ως σχολικός σύμβουλος, εξετάζει πώς πρέπει να ανταποκρίνονται οι γονείς σε παιδιά ή εφήβους που δεν καταβάλλουν προσπάθεια στο σχολείο ή προσπαθούν να πάρουν καλούς βαθμούς.
Ερώτηση: Ο γιος μου είναι στην Α Γυμνασίου και αποτυγχάνει στα περισσότερα μαθήματα. Έχει την ικανότητα να παίρνει 20 και 18 χωρίς πολύ κόπο, αλλά δεν τον νοιάζει και είτε βιάζεται να κάνει τα μαθήματά του είτε απλά δεν τα κάνει καθόλου. Προσπάθησα να τον τιμωρήσω, να αφαιρέσω πράγματα, να μιλήσω μαζί του και να συναντηθώ με δασκάλους και συμβούλους, αλλά τίποτα δεν φαίνεται να λειτουργεί. Καμιά ιδέα για το πώς να τον κάνετε να νοιαστεί για το σχολείο και τους βαθμούς του;
Απάντηση: Λέτε ότι έχετε μιλήσει με τους δασκάλους και τους συμβούλους του. Αυτές οι συναντήσεις κατέληξαν σε κάποιο σχέδιο; Ο γιος σας συμμετείχε σε αυτό το σχέδιο; Εάν οι απαντήσεις είναι αρνητικές, θα πρότεινα να επιστρέψετε στο σχολείο και να κάνετε ακριβώς αυτό.
Υπάρχει καθορισμένος χρόνος και χώρος χωρίς τηλεόραση, υπολογιστή, στερεοφωνικό, κ.λπ. για να κάνει αυτή την εργασία; Πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτόν τον χρόνο διαβάζοντας εάν λέει ότι δεν έχει εργασία; Περνάτε εσείς ή ο σύντροφός σας λίγο χρόνο μελέτης μαζί του μιλώντας για τη δουλειά του και ελέγχοντάς την; Πού πάει η εργασία όταν τελειώσει ? στο φάκελό του, στο σακίδιό του, κοντά στην πόρτα; Πολλοί ευφυείς μαθητές δεν έχουν ιδέα πώς να οργανωθούν ή πώς να μελετήσουν. Μήπως χρειάζεται κάποια βοήθεια σε αυτόν τον τομέα;
Μιλάτε για τιμωρία και ανταμοιβές, αλλά όχι για συνέπειες. Είναι λογικές και άμεσες; Τι θα συμβεί αν αποτύχει; Αποφασίσατε ως οικογένεια και του έχετε ξεκαθαρίσει ότι θα περάσει το καλοκαίρι κάνοντας μαθήματα: θα στερηθεί τις διακοπές με τους φίλους του; Αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει να βάλει τα πράγματα σε μια προοπτική και να του δείξει ότι το να πηγαίνει καλά στο σχολείο επηρεάζει άλλα μέρη της ζωής του.
Ετοιμάστε τον έφηβό σας για επιτυχία στο σχολείο.
Οι έφηβοι δεν είναι ακόμη ολοκληρωμένοι ενήλικες και εξακολουθούν να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους σε εκτελεστικές λειτουργίες. Ο καθορισμός ενός προγράμματος και ενός ήσυχου περιβάλλοντος για να μελετήσουν μπορεί να τους βοηθήσει πολύ να πετύχουν. Συχνά λίγη εξωτερική δομή μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να πάρει έναν καλό βαθμό. Το συναίσθημα που προκύπτει μπορεί να το βοηθήσει να αναπτύξει εγγενή κίνητρα.
- Επιλέξτε ένα τραπέζι σε ένα δωμάτιο χωρίς περισπασμούς. Εάν είναι δυνατόν, το τραπέζι πρέπει να είναι εντελώς καθαρό από οτιδήποτε άλλο εκτός από τη δουλειά του παιδιού σας.
- Κάντε ένα πρόγραμμα. Πότε ο έφηβός σας θα ξεκινήσει τη μελέτη; Πρέπει να έρθει σπίτι και η μελέτη να είναι το πρώτο πράγμα μετά το σχολείο προτού έχει ελεύθερο χρόνο ή θα είναι καλύτερα για αυτόν να έχει ένα σνακ και λίγο χρόνο για να κοινωνικοποιηθεί πρώτα; Η απάντηση σε αυτό θα εξαρτηθεί από το παιδί σας. Συμπεριλάβετέ το σε αυτή την απόφαση.
- Αγοράστε ένα ημερολόγιο. Εάν ο έφηβός σας δεν έχει ήδη ένα ημερολόγιο, ζητήστε του να διαλέξει ένα. Δείξτε του πώς να απαριθμεί τις εργασίες για το σπίτι και τις εργασίες μελέτης με ένα πλαίσιο δίπλα σε καθεμία εργασία, ώστε να μπορεί να ελέγξει μόλις ολοκληρώσει τη μελέτη.
Αναγνωρίστε τα εμπόδια.
Συχνά αυτό που μοιάζει με τεμπελιά είναι πραγματικά συντριπτικό. Μην υποθέτετε ότι το παιδί σας απλώς δεν ενδιαφέρεται. Όταν οι εργασίες που δεν έχουν γίνει συσσωρευτούν, το παιδί μπορεί να αρχίσει να νιώθει ότι δεν θα προλάβει ποτέ. Προσπαθήστε να καταλάβετε τι το εμποδίζει να ολοκληρώσει τη δουλειά του.
Καθίστε και κάντε μια συζήτηση με τον έφηβό σας, χωρίς επίκριση. Ξεκαθαρίστε ότι δεν είστε στενοχωρημένοι και ότι δεν έχει πρόβλημα. Ο στόχος είναι να τον κάνετε να σας ανοιχτεί, ώστε οι δυο σας να καταλάβετε τι είναι αυτό που προκαλεί τους κακούς βαθμούς του.
Τα κοινά εμπόδια περιλαμβάνουν:
- Ο όγκος ανάγνωσης είναι πολύ μεγάλος ή το υλικό είναι πολύ περίπλοκο.
- Οι βασικές δεξιότητες στα μαθηματικά ή τις φυσικές επιστήμες δεν κατακτήθηκαν, επομένως τώρα τα πιο προχωρημένα μαθήματα δεν είναι προσβάσιμα στο παιδί σας.
- Δυσκολία εξισορρόπησης ακαδημαϊκών και αθλητικών ή άλλων δραστηριοτήτων.
- Δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για να γίνει όλη η εργασία (ίσως χρειαστεί να δοθεί προτεραιότητα).
- Μια κατάσταση, όπως η ΔΕΠΥ ή μια μαθησιακή δυσκολία, που κάνει το σχολείο πιο δύσκολο.
Η ψυχική υγεία πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ίσως ο εκφοβισμός ή κάποιο άλλο ζήτημα επηρεάζει την αυτοεκτίμηση του εφήβου σας και πρέπει να ληφθεί μέριμνα με επαγγελματική βοήθεια προτού το παιδί σας μπορέσει να επικεντρωθεί σωστά στην ακαδημαϊκή του καριέρα.
Αναλογιστείτε τροποποιήσεις.
Το «δεν νοιάζομαι» μπορεί να είναι ένας μηχανισμός αντιμετώπισης για τα παιδιά που έχουν παραιτηθεί, επειδή έχουν χάσει την αυτοπεποίθησή τους. Είναι πιθανό οι μαθησιακές δυσκολίες να εμφανιστούν σε μεγαλύτερη ηλικία, ακόμα κι αν δεν ήταν εμφανείς κατά τη διάρκεια των πρώτων μαθησιακών χρόνων.
Μιλήστε με τον σχολικό σας σύμβουλο για τις ανησυχίες σας και θα σας βοηθήσει να αποφασίσετε εάν θέλετε να αξιολογήσετε το παιδί σας. Εάν το κάνετε, βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας καταλαβαίνει ότι δεν πιστεύετε ότι υπάρχει κάτι κακό μαζί του, αλλά θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πώς εσείς και το σχολείο μπορείτε να το βοηθήσετε.
Οι πιθανές μαθησιακές δυσκολίες περιλαμβάνουν:
- Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας: επηρεάζει την ικανότητα εστίασης και την εκτελεστική λειτουργία
- Δυσαριθμησία: δυσκολία με τα μαθηματικά και τη λογική σκέψη
- Δυσγραφία: προβλήματα με τη γραφή και την ορθογραφία
- Δυσλεξία: επηρεάζει την ανάγνωση και τη γλωσσική επεξεργασία
Το συναισθηματικό τραύμα ή τα προβλήματα ψυχικής υγείας μπορεί επίσης να αποτελούν εμπόδιο για τα κίνητρα και την ακαδημαϊκή επιτυχία του εφήβου σας. Θα πρέπει επίσης να εξετάσετε εάν μπορεί να χρειαστεί θεραπεία ή αντικαταθλιπτικά για να το βοηθήσουν να ξεπεράσει μια δύσκολη στιγμή και να υποστηρίξουν τα σχολικά του επιτεύγματα.
Χρησιμοποιήστε φυσικές συνέπειες.
Η εμπειρία είναι συχνά ο καλύτερος δάσκαλος. Προσπαθήστε να αφήσετε το παιδί σας να υποστεί τις φυσικές συνέπειες της αποτυχίας όποτε είναι δυνατόν. Μπορεί να είναι δελεαστικό να μπούμε και να σώσουμε τα παιδιά μας την τελευταία στιγμή, αλλά είναι καλύτερο για αυτά να μάθουν τις συνέπειες των πράξεών τους όσο είναι μικρά. Είναι καλύτερα να περνάς το καλοκαιρί μελετώντας, επειδή δεν έκανες τη δουλειά σου, παρά να σε απολύσουν από μια δουλειά σε μεγαλύτερη ηλικία στην «πραγματική ζωή».
Τούτου λεχθέντος, οι φυσικές συνέπειες δεν είναι πάντα η ασφαλής επιλογή. Δεν θέλετε να αφήσετε το παιδί σας να αποτύχει χωρίς να του δώσετε την υποστήριξη που χρειάζεται. Χρησιμοποιήστε την κρίση σας όταν χρησιμοποιείτε φυσικές συνέπειες με τον έφηβο, και ανεξάρτητα από αυτό, βεβαιωθείτε ότι είστε πάντα εκεί για αυτόν και ότι τον αγαπάτε άνευ όρων.
Αυτές οι στρατηγικές είναι λιγότερο αποτελεσματικές με τους εφήβους, οι οποίοι γίνονται πιο ανεξάρτητοι (καλό πράγμα!). Εάν αυτό μετατραπεί σε αγώνα εξουσίας, δεν είναι πιθανό να βοηθήσει να παρακινήσετε τον έφηβό σας να νοιαστεί. Αν πείτε, «Δεν μπορείς να παίξεις βιντεοπαιχνίδια μέχρι να ολοκληρώσεις την εργασία σου», είναι πιθανό να καταλήξετε με έναν έφηβο που δεν το κάνει και δεν ενδιαφέρεται. Αλλά αν το παιδί σας θέλει να αποφύγει την επανάληψη μιας σχολικής χρονιάς στο γυμνάσιο, μπορεί να αποφασίσει να κάνει τη δουλειά του μόνο του.
Θέστε στόχους μαζί.
Προσπαθήστε να καθίσετε με τον έφηβό σας και να καταλήξετε σε μερικούς στόχους μαζί. Θυμηθείτε, αυτοί είναι οι στόχοι του παιδιού σας και όχι οι δικοί σας. Δεν θα μπορέσετε ποτέ να το αναγκάσετε να συμβιβαστεί με τους στόχους σας. Και δεν πρέπει. Ένα 14χρονο ή 15χρονο παιδί θα πρέπει να έχει τα δικά του σχέδια για το μέλλον του.
Ξεκινήστε κοιτάζοντας μακροπρόθεσμα. Τι θέλει να πετύχοει όταν μεγαλώσει; Τι επιλογές θέλει να έχει στη διάθεσή του; Αυτό εξαρτάται εντελώς από αυτό. Το επόμενο βήμα είναι να θέσετε βραχυπρόθεσμους στόχους που λειτουργούν προς τον μακροπρόθεσμο στόχο τους. Κι εδώ είναι το σημείο που εμφανίζεστε εσείς.
Η δουλειά σας είναι να τον βοηθήσετε να δει ποια βήματα υπάρχουν στον δρόμο προς τις φιλοδοξίες του. Και αυτό μπορεί να μην σημαίνει ότι πρέπει να είναι άριστος φοιτητής ή ότι πρέπει να φοιτήσει σε πανεπιστήμιο αντί σε κάποια ιδιωτική σχολή. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πετύχουν οι έφηβοι που δεν περιστρέφονται γύρω από τους βαθμούς τους.
Θυμηθείτε όμως - οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι πρέπει να ευθυγραμμίζονται με αυτό που θέλει να πετύχει το παιδί σας. Το να πιέσετε τη δική σας αφήγηση δεν θα τον κάνει να νοιαστεί. Αλλά η υποστήριξη των ονείρων του πιθανότατα το κάνει.
Βήματα για τον ορισμό ακαδημαϊκών στόχων:
1. Έχει καταλήξει ο έφηβός σας σε έναν έως τρεις μακροπρόθεσμους στόχους για το μέλλον του: πού θέλει να είναι σε 5 ή 10 χρόνια;
2. Βοηθήστε τον να βρει βραχυπρόθεσμους στόχους που οδηγούν άμεσα στον μακροπρόθεσμο στόχο του. Για παράδειγμα: η εστίαση στη μελέτη για το μάθημα βιολογίας τώρα θα τον βοηθήσει αν θέλει να γίνει κτηνίατρος μετά το σχολείο.
3. Μάθετε ποια υποστήριξη χρειάζεται για να επιτύχει τους βραχυπρόθεσμους στόχους του και βοηθήστε το να λάβει αυτή την υποστήριξη.
4. Γράψτε ένα σχέδιο με ενεργά βήματα που μπορεί να ελέγξει ο έφηβός σας.
Δείτε τη σχέση σας με τον έφηβό σας.
Είναι φυσιολογικό αν νιώθετε η σχέση σας με τον έφηβό σας είναι λίγο τεταμένη. Οι έφηβοι αποκτούν ανεξαρτησία και προσπαθούν να εναρμονιστούν με τις αξίες των συνομηλίκων τους. Όλα αυτά είναι υγιή και αναμενόμενα. Τούτου λεχθέντος, τα εφηβικά χρόνια είναι επίσης μια από τις πιο σημαντικές στιγμές για να καλλιεργήσετε τη σχέση σας. Θέλετε ο έφηβός σας να αισθάνεται ότι μπορεί να έρθει σε εσάς για οτιδήποτε.
Η πτώση των βαθμών ή η απάθεια για το σχολείο μπορεί να είναι σημάδι ότι ο έφηβός σας σας χρειάζεται περισσότερο από ποτέ. Σκεφτείτε πόσο ποιοτικό οικογενειακό χρόνο ξοδεύετε. Με τα γεμάτα προγράμματα γονέων και εφήβων, είναι εύκολο να χάσετε τα ίχνη αυτού του οικογενειακού δείπνου ή να βρείτε χρόνο απλώς για να καθίσετε και να μιλήσετε. Ακόμα κι αν είναι μόνο στο αυτοκίνητο στο δρόμο για κάπου, προσπαθήστε να αφιερώσετε λίγο χρόνο για εσάς και τον έφηβό σας για να είστε μαζί και να απολαύσετε ο ένας την παρέα του άλλου.
Εάν οι βαθμοί του παιδιού σας πέφτουν ή φαίνεται να έχει μειωμένο κίνητρο, η οικοδόμηση μιας καλύτερης σχέσης με εσάς, τον γονέα του, μπορεί να βοηθήσει. Η υποστήριξη των γονέων οικοδομεί εμπιστοσύνη, ώστε να αισθάνεται άνετα να σας πει τι μπορεί να το ζορίζει. Βοηθά επίσης να ανυψώσει τη διάθεση και την αυτοεκτίμηση του παιδιού σας, κάτι που μπορεί να έχει θετική επίδραση στα κίνητρα.
Το πιο σημαντικό από όλα είναι να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας γνωρίζει ότι θα το αγαπάτε πάντα, ανεξάρτητα από τους βαθμούς του.
Πηγή: