- ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία:
Εάν δυσκολεύεται καθώς διαβάζει κάποιες λέξεις τονίστε τις με χρωματιστό μαρκαδόρο.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΠώς να διδάξετε στα παιδιά σας τη διαχείριση του χρόνου
«Βιάσου!» «Ξέρεις τι ώρα είναι;» «Πάμε!» «Γιατί αργείς;» Μήπως νιώθετε μερικές φορές ότι μεγαλώνετε χασομέρηδες χωρίς επίγνωση του χρόνου; Τα καλά νέα είναι ότι ακόμα και τα μικρότερα παιδιά μπορούν να μάθουν πώς να διαχειρίζονται τον χρόνο τους, ώστε να καταφέρνουν ό,τι χρειάζεται να κάνουν. Δοκιμάστε τα παρακάτω 11 βήματα για να διδάξετε στα παιδιά σας δεξιότητες διαχείρισης του χρόνου.
1. Κάντε τη διαχείριση χρόνου διασκεδαστική.
Οι ενήλικες τείνουν να συσχετίζουν τη διαχείριση χρόνου με δρομολόγια, ώρα για ύπνο, ατελείωτα ραντεβού και συναντήσεις με τους δασκάλους. Το στρες μπορεί να σας κάνει να θέλετε να πετάξετε το ρολόι από το παράθυρο. Η εκμάθηση της διαχείρισης του χρόνου πρέπει να είναι διασκεδαστική για τα παιδιά όμως. Χρησιμοποιήστε μπογιές για να χρωματίσετε τα ημερολόγιά τους. Προσθέστε αυτοκόλλητα για να σημαδέψετε τις σημαντικές μέρες. Μετατρέψτε το σε παιχνίδι: ποιος μπορεί να ολοκληρώσει απλές εργασίες μέσα στο σπίτι που συνήθως παίρνουν πολύ χρόνο, όπως το να βουρτσίζουν τα δόντια τους, να βάζουν τα παπούτσια τους ή να ετοιμάζουν τις τσάντες τους για το σχολείο; Όσο πιο διασκεδαστική κάνετε τη διαχείριση χρόνου για τα παιδιά σας, τόσο πιο εύκολα θα κατανοήσουν ότι ο χρόνος είναι σημαντικός και πώς μπορούν να διαχειριστούν ένα ρολόι που συνεχώς χτυπά.
2. Ξεκινήστε πριν την εφηβεία.
Εννοείτε πως μπορείτε να διδάξετε και μεγαλύτερα παιδία τη διαχείριση χρόνου. Αλλά όσο νωρίτερα ξεκινήσετε, τόσο καλύτερο για τα παιδιά και τόσο ευκολότερο για εσάς. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να μάθουν μέσα από μικρές εργασίες που ολοκληρώνονται σε μικρά χρονικά διαστήματα, όπως το να ντύνονται ή να τακτοποιούν τα παιχνίδια τους. Τα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορούν να ξεκινήσουν να ορίζουν την έναρξη και τη λήξη του χρόνου που χρειάζονται για να ολοκληρώσουν τη μελέτη τους και δουλειές του σπιτιού κατάλληλες για την ηλικία τους.
3. Δείξτε στα παιδιά σας πώς να μετρούν το χρόνο.
Ακόμα και τα παιδιά που ξέρουν πώς να διαβάζουν το ρολόι δεν ξέρουν απαραιτήτως πώς να μετρούν το χρόνο. Βοηθήστε τα βάζοντας ένα χρονόμετρο κατά τη διάρκεια ενός χρονικού διαστήματος κατά το οποίο μπορούν να ολοκληρώσουν μια εργασία. Έχετε κοντά σας ένα ρολόι και κάντε αντίστροφη μέτρηση καθώς περνάνε τα λεπτά, ώστε να μπορούν να εσωτερικεύσουν αυτά τα χρονικά διαστήματα.
Δεν προσπαθείτε να διδάξετε το παιδί σας να ζει με το ρολόι. Ο στόχος σας είναι απλώς να το βοηθήσετε να κατανοήσει τι είναι μια ώρα, τα 15 λεπτά ή ακόμα και τα 5 λεπτά. Την επόμενη φορά που θα πείτε «Φεύγουμε σε πέντε λεπτά», θα ξέρουν πως αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν χρόνο να παίξουν με τα παιχνίδια τους, να δουν τηλεόραση και να καθαρίσουν το δωμάτιό τους πρώτα.
4. Δημιουργήστε μαζί ένα οικογενειακό ημερολόγιο.
Τα οικογενειακά ημερολόγια είναι ένας οδικός χάρτης στις υποχρεώσεις του κάθε μέλους της οικογένειας. Με μια ματιά θα γνωρίζετε ότι το ένα παιδί σας έχει προσκόπους τη Δευτέρα, το άλλο μπάσκετ την Τρίτη και όλα τα παιδιά σας έχουν γυμναστική, καράτε και κιθάρα την Τετάρτη. Όλη η οικογένεια πρέπει να ασχοληθεί με τη δημιουργία ενός εγγράφου που σας κρατάει όλους εντός προγράμματος. Ένα χαρτί κανσόν είναι καλή επιλογή για οικογενειακά ημερολόγια, επειδή μπορούμε να σχεδιάσουμε σε αυτά, να τα χρωματίσουμε ή να τα ζωγραφίσουμε.
Κάντε το μια οικογενειακή καλλιτεχνική δραστηριότητα, ώστε όλοι να μπορούν να βλέπουν ποιες υποχρεώσεις έχουν κάθε μέρα. Κωδικοποιήστε με χρώματα το ημερολόγιο, ώστε κάθε άτομο να έχει το δικό του χρώμα. Αυτή η απλή δραστηριότητα βοηθά τα παιδιά να βλέπουν τις ημέρες συγκεντρωμένες σε ένα μέρος κι έτσι να αρχίσουν να κατανοούν τι απαιτείται για να είναι η οικογένεια εντός προγράμματος. Ένα άλλο μπόνους είναι ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτή τη δραστηριότητα οργάνωσης για να περάστε χρόνο όλη η οικογένεια μαζί.
5. Δημιουργήστε ημερολόγια για κάθε μέλος της οικογένειας.
Πέρα από τη δημιουργία ενός οικογενειακού ημερολογίου, κάθε παιδί πρέπει να έχει και το δικό του ημερολόγιο. Έτσι, μπορεί να έχει στο δωμάτιό του το δικό του πρόγραμμα που είναι πιο λεπτομερές από το οικογενειακό ημερολόγιο. Χωρίστε το ημερολόγιο ανά εργασία για την ημέρα ή την εβδομάδα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να χρησιμοποιούν το προσωπικό τους ημερολόγιο για να προσθέτουν νέες εργασίες ή να διαγράφουν τις ολοκληρωμένες.
6. Ακολουθήστε το πρόγραμμα.
Είναι δελεαστικό να αφήσετε τα παιδιά να παίξουν λίγα λεπτά παραπάνω, όταν παίζουν ήσυχα. Ή υπάρχουν κι εκείνες οι μέρες που θέλετε τα παιδιά να περάσουν περισσότερο χρόνο μελετώντας, ακόμα κι αν το πρόγραμμά σας λέει ότι πρέπει να αρχίσουν να ετοιμάζονται για ύπνο στις 8.30.
Καθώς τα παιδιά σας μόλις ξεκινούν να μαθαίνουν τη διαχείριση του χρόνου, μείνετε πιστοί στο πρόγραμμα. Όταν τελειώνει ο χρόνος, προχωρήστε στο επόμενο αντικείμενο του προγράμματος, όσο απορροφημένοι κι αν είστε στην τρέχουσα εργασία. Παρεκκλίνοντας ακόμα και λίγα λεπτά από το πρόγραμμα μπορεί να αποσυντονίσει τα παιδιά. Ακολουθήστε το πιστά, ειδικά τον πρώτο καιρό που μαθαίνουν τα παιδιά τη διαχείριση του χρόνου.
7. Μη φορτώνετε το πρόγραμμα των παιδιών.
Ένα από τα πιο κοινά σφάλματα που κάνουμε ως γονείς είναι ότι προσπαθούμε να βεβαιωθούμε ότι τα παιδιά μας έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε κάθε εξωσχολική δραστηριότητα. Και τελικά καταλήγουμε να φορτώνουμε το πρόγραμμα όλης της οικογένειας σε σημείο που είναι γεμάτη η κάθε μέρα της εβδομάδας.
Κάντε τη χάρη σε όλη σας την οικογένεια και μη φορτώνετε τα παιδιά σας. Αντί να μάθουν τη διαχείριση χρόνου με το σωστό τρόπο, το μόνο που νιώθουν είναι ένα συνεχές «πάμε, πάμε, πάμε» που τα κάνει να λαχταρούν λίγα λεπτά ηρεμίας. Το φορτωμένο πρόγραμμα αποσυντονίζει τόσο τα παιδιά όσο κι εσάς. Προσπαθήστε να το αποφύγετε, ώστε όλοι σας να έχετε τη δυνατότητα να διαχειριστείτε το χρόνο.
8. Προγραμματίστε ελεύθερο χρόνο.
Η δημιουργία προγράμματος και η πιστή τήρησή του είναι σημαντική. Μέρος του προγράμματος αυτού πρέπει να είναι και ο ελεύθερος χρόνος. Τα χρονικά διαστήματα για να μην κάνουν τίποτα είναι σημαντικά για την εκμάθηση της διαχείρισης χρόνου. Ο χρόνος μοναχικού παιχνιδιού μπορεί να είναι διασκεδαστικός και μη δομημένος, αλλά μπορεί και να έχει μια αρχή και ένα τέλος, όταν τα παιδιά σας προσπαθούν να συλλάβουν τις βασικές αρχές της διαχείρισης χρόνου. Αυτό επίσης τα βοηθάει να μάθουν ότι η διαχείριση χρόνου δεν είναι μόνο το να ετοιμαζόμαστε να πάμε κάπου ή να ολοκληρώνουμε μια δομημένη δραστηριότητα στην ώρα της. Η καλή διαχείριση χρόνου σημαίνει επίσης ότι έχουμε χρόνο για παιχνίδι.
9. Χρησιμοποιήστε εργαλεία διαχείρισης χρόνου φιλικά για τα παιδιά.
Από εφαρμογές ως πολύχρωμα μαγνητικά ημερολόγια, προσθέστε στο οπλοστάσιό σας εργαλεία φιλικά προς τα παιδιά. Το κλειδί είναι να χρησιμοποιήσετε οπτικά μέσα και τεχνικές με τα οποία να σχετίζεται το παιδί. Μόνο εσείς γνωρίζετε τι δουλεύει καλύτερα για το κάθε παιδί σας.
Οι εφαρμογές μπορούν να ταιριάζουν σε παιδιά που αγαπούν την τεχνολογία. Τα μαγνητικά ημερολόγια που προορίζονται για παιδιά θα δείχνουν οπτικά στο κάθε παιδί τι έχει η μέρα του, από αθλήματα ως γιορτές. Μπορείτε πάντα να γίνετε δημιουργικοί και να κατασκευάσετε τα δικά σας εργαλεία διαχείρισης χρόνου που δουλεύουν για εσάς και την οικογένειά σας.
10. Σκεφτείτε επιβραβεύσεις.
Ναι, μπορείτε να επιβραβεύσετε τα παιδιά για την καλή διαχείριση του χρόνου και αυτές οι επιβραβεύσεις θα μπορούν να λειτουργήσουν ως κίνητρα. Αυτές μπορούν να είναι ημερήσιες ή εβδομαδιαίες και πρέπει να αποφασίσετε για τις επιβραβεύσεις μαζί ως οικογένεια. Καλό είναι να είστε δημιουργικοί με τις επιβραβεύσεις σας. Βεβαίως μπορείτε να δώσετε στα παιδιά περισσότερο χρόνο με βιντεοπαιχνίδι ως επιβράβευση. Ακόμα καλύτερα, κάντε το οικογενειακή επιβράβευση. Μια εβδομάδα τήρησης του προγράμματος μελέτης μπορεί να σημαίνει μια οικογενειακή έξοδο στο σινεμά.
11. Βοηθήστε τα να θέσουν ημερήσιες προτεραιότητες.
Έχετε αυτό κατά νου: πρώτο, επόμενο, τελευταίο. Είναι τόσο απλό. Τα μικρότερα παιδία μπορεί να μην κατανοούν τι είναι οι προτεραιότητες, αλλά μπορείτε παρ? όλα αυτά να τα διδάξετε την έννοια τους. Ανάλογα με την ηλικία, τα περισσότερα παιδιά δεν βλέπουν την ευρύτερη εικόνα των προτεραιοτήτων. Το παιδί σας που πάει Τετάρτη Δημοτικού δεν σκέφτεται τις πανελλαδικές με κάθε εργασία που ολοκληρώνει. Το παιδί σας που πάει προνήπιο δεν φαντάζεται τις μουτζούρες του να εκτίθενται σε μουσείο μια μέρα, όταν θα είναι διάσημος καλλιτέχνης. Οι προτεραιότητές τους είναι γενικώς σε κλίμακα εβδομαδιαία, ημερήσια ή και ωριαία.
Βοηθήστε τα να οργανώσουν τη μέρα τους χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του «πρώτο, επόμενο, τελευταίο». Τα παιδιά πρέπει να σκέφτονται τι έρχεται πρώτο στην ημέρα τους, όπως το να βουρτσίζουν τα δόντια τους. Μετά μπορούν να πάνε στο επόμενο, όπως να έχουν την τσάντα τους έτοιμη το πρωί και να ολοκληρώνουν τη μελέτη τους πριν πάνε για ύπνο. Τέλος, πρέπει να προγραμματίζουν τι έρχεται τελευταίο κάθε μέρα. Μπορούν να βουρτσίσουν τα δόντια τους πριν πέσουν για ύπνο και να ετοιμάσουν τα ρούχα τους για την επόμενη μέρα.
Ο ορισμός των προτεραιοτήτων είναι κάτι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν σε όλη τους τη ζωή και θα τα βοηθήσει να ολοκληρώνουν τις πιο σημαντικές εργασίες ημερησίως και εβδομαδιαίως, ενώ παράλληλα να ολοκληρώνουν και μακροπρόθεσμους στόχους. Ξεκινήστε από μικρές καθημερινές προτεραιότητες πριν εστιάσετε σε εβδομαδιαίες και μηνιαίες. Έτσι βοηθάτε τα παιδιά σας να κατακτήσουν τη διαχείριση του χρόνου.
Πηγή:
https://www.verywellfamily.