Πέντε τρόποι να καλλιεργήσετε τα ταλέντα του παιδιού σας

Κάποιοι πιστεύουν ότι το ταλέντο είναι έμφυτο. Η συχνά ειπωμένη ιστορία του Μότσαρτ που έπαιζε πιάνο στα 3 έτη και συνέθετε στα 5 ενισχύει τέτοιες πεποιθήσεις. Αλλά υπάρχει και η συνέχεια της ιστορίας: ο πατέρας του Μότσαρτ ήταν ένας επιτυχημένος μουσικός, συνθέτης και δάσκαλος. Ήταν αφοσιωμένος στο να διδάσκει τον Μότσαρτ και στο να τον βοηθά να εξασκείται σκληρά και να επιτύχει την τελειότητα. Παρά όλα αυτά, ο Μότσαρτ δεν δημιούργησε το πρώτο του αριστούργημα πριν την ηλικία των 20, δηλαδή μετά από περίπου 15 χρόνια έντονης εξάσκησης και κορυφαίας καθοδήγησης. Το ταλέντο μπορούμε να πούμε ότι δεν είναι έμφυτο, αλλά καλλιεργείται, και ο ρόλος του γονέα είναι σημαντικός.

Όροι Επιτυχίας

Αν και κάποιοι μπορούν να πιστεύουν ότι το ταλέντο είναι σπάνιο, ο ψυχολόγοςBenjamin Bloom υποστήριξε το αντίθετο κατόπιν έρευνας των κορυφαίων σε έξι τομείς ταλέντων. «Ό,τι μπορεί να μάθει οποιοσδήποτε στον κόσμο, σχεδόν όλοι μπορούν να το μάθουν, αν τους δοθούν οι κατάλληλες συνθήκες μάθησης.»

Αυτές οι κατάλληλες συνθήκες περιλαμβάνουν πέντε πράγματα: πρώιμο ξεκίνημα, καθοδήγηση από ειδικό, συνειδητή εξάσκηση, ένα κέντρο αριστείας και μοναδικότητα σκοπού. Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι συνθήκες αυτές:

Πρώιμο ξεκίνημα

Οι σπόροι του ταλέντου συνήθως φυτεύονται νωρίς και στο σπίτι. Μια έρευνα αποκάλυψε ότι 22 από τα 24 κορυφαία ταλέντα, από σκακιστές ως πατινέρ, πρωτοσυνάντησαν το τομέα ταλέντου τους χάρη στους γονείς τους, συνήθως στην ηλικία των 2 έως 5 ετών. Κάποιοι από τους γονείς αυτούς ήταν κορυφαία ταλέντα ή προπονητές οι ίδιοι.

Κάποιοι γονείς δεν είχαν επαφή με το μετέπειτα τομέα ταλέντου του παιδιού τους, αλλά παρείχαν από νωρίς ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που πυροδότησε το ενδιαφέρον στο ταλέντο.

Καθοδήγηση από ειδικό

Οι γονείς κάνουν ό,τι χρειαστεί για να παράσχουν ή να εξασφαλίσουν καθοδήγηση από ειδικούς. Για παράδειγμα, ο γκραν μάστερ σκακιστής Kayden Troff έμαθε πώς να παίζει σκάκι στην ηλικία των 3, παρατηρώντας τον πατέρα του και τα μεγαλύτερα αδέρφια του να παίζουν. Καθώς υπήρχαν λίγες πηγές για το σκάκι κοντά στο σπίτι τους στην Utah, ο πατέρας ανέλαβε καθήκοντα προπονητή. Για να το καταφέρει αυτό, μελετούσε σκάκι 10 έως 15 ώρες κάθε εβδομάδα.

Διάβαζε βιβλία, παρακολουθούσε βίντεο και μελετούσε παιχνίδια των γκραν μάστερ, που του επέτρεψαν να δημιουργήσει ένα βιβλίο με εξειδικευμένα μαθήματα για να διδάξει τον Kayden κατά τη διάρκεια των βραδινών μαθημάτων τους. Με τον καιρό, όταν ο πατέρας του δεν μπορούσε να ακολουθήσει τον ρυθμό ανάπτυξης τουKayden, κανόνισε ο γιός του να παρακολουθεί διαδικτυακά μαθήματα από γκραν μάστερ. Για να πληρώσουν τα μαθήματα, ο πατέρας και η μητέρα έπιασαν δεύτερες δουλειές και περνούσαν 400 ώρες οργανώνοντας ετήσιες κατασκηνώσεις για το σκάκι.

Συνειδητή εξάσκηση

Η εξάσκηση των ταλαντούχων ατόμων δεν είναι ποτέ χαλαρή, είναι συνειδητή, με στόχο και πέρα από τη ζώνη άνεσης του καθενός. Η πρωταθλήτρια κολύμβησης σε επίπεδο Πολιτείας Caroline Thiel περιέγραψε την εντατική ρουτίνα εξάσκησης που ακολουθούσε με τον παρακάτω τρόπο:

«Κάποιες μέρες στην προπόνηση είσαι απλώς τόσο εξαντλημένος. Πονάς σε όλο σου το σώμα και είναι δύσκολο να βρεις κίνητρο. Το μυαλό σου κλείνει, αλλά το σώμα σου συνεχίζει παρά τους μυικούς πόνους, το λαχάνιασμα και τους εμετούς. Ο κόσμος δεν κατανοεί πόσο σκληρά προπονούνται οι κολυμβητές. Πιστεύουν ότι απλώς πηδάνε μέσα στην πισίνα και κολυμπάνε λίγους γύρους.»

Κέντρο αριστείας

Όταν ρωτήθηκε η Jayde Atkins, εθνική πρωταθλήτρια στο ροντέο, γιατί είναι τόσο ταλαντούχα, απάντησε «Κοιτάξτε όλα όσα έχω. Θα έπρεπε να είμαι καλή». Η Jaydeμεγάλωσε σε ένα ράντσο με άλογα στην κεντρική Νεμπράσκα και ξεκίνησε την ιππασία στην ηλικία των 2. Οι γονείς της είναι ιππείς και επαγγελματίες εκπαιδευτές αλόγων, της έμαθαν τα μυστικά και έκαναν εξάσκηση μαζί της για ώρες κάθε μέρα.

Οι περισσότεροι ταλαντούχοι άνθρωποι δεν έχουν ένα κέντρο αριστείας στο σπίτι τους. Τις περισσότερες φορές, μπορεί να χρειαστεί να ταξιδέψουν για να φτάσουν σε ένα.

Μοναδικότητα σκοπού

Οι ταλαντούχοι άνθρωποι επιδεικνύουν μοναδικότητα σκοπού. Ο γονέας ενός σκακιστή δηλώνει: «ο εξαιρετικά πολύς χρόνος που αφιερώνει σε αυτήν τη μια δραστηριότητα του στερεί πολύ παιχνίδι και διασκέδαση». Ένας άλλος γονέας είπε: «Δεν τον ενδιαφέρει το σχολείο. Ενδιαφέρεται για το σκάκι. Ζει και αναπνέει σκάκι.» Όταν οι γονείς αυτοί ρωτήθηκαν γιατί τα παιδιά τους αφιερώνουν τον εαυτό τους στο σκάκι με τον τρόπο αυτό, όλοι οι γονείς απάντησαν ότι τα παιδιά τους αντλούν τεράστια χαρά και ικανοποίηση από το σκάκι.

Το ταξίδι του ταλέντου

Αν και υπάρχουν πολλές ιστορίες πιεστικών γονέων, είναι ευρέως γνωστό ότι τα παιδιά πρέπει να οδηγούν το όχημα του ταλέντου τους με πάθος και σκληρή δουλειά και πως οι γονείς μπορούν μόνο να βοηθήσουν να κρατούν το όχημα στο δρόμο. Βοηθούν, επειδή βλέπουν μια ανάγκη που μόνο εκείνοι μπορούν να ικανοποιήσουν. Και, όπως δεν μπορούν να αγνοήσουν μια ιατρική ανάγκη, έτσι δεν μπορούν να αγνοήσουν και το ταλέντο. Και, φυσικά, βοηθούν, επειδή αγαπούν τα παιδιά τους και θέλουν να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.

Πηγή:

https://theconversation.com/5-ways-to-develop-childrens-talents-111041