Στηρίζοντας τους Εφήβους κατά την Πανδημία

Ο κορωνοϊός (COVID-19) μπορεί να επηρεάσει τους εφήβους άμεσα και έμμεσα. Πέρα από την πιθανή νόσησή τους, η κοινωνική, συναισθηματική και πνευματική ευεξία πολλών εφήβων έχει επηρεαστεί από την πανδημία. Τα τραύματα που αντιμετωπίζονται σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Το CDC παρέχει στήριξη στους γονείς, τους φροντιστές και άλλους ενήλικες που εργάζονται με παιδιά ή νεαρούς ενήλικες, ώστε να αναγνωρίσουν τις κοινωνικές, συναισθηματικές και πνευματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και να τα βοηθήσουν να εξασφαλίσουν την ευημερία τους.

Προκλήσεις

  • Αλλαγή στις ρουτίνες: Πέρα από τα καθημερινά βήματα που κάνουμε για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID-19, η σωματική ή κοινωνική απόσταση είναι ένα από τα καλύτερα εργαλεία που διαθέτουμε ώστε να αποφύγουμε την έκθεση στον ιό και να επιβραδύνουμε την εξάπλωσή του. Ωστόσο, η υποχρέωση να τηρούμε φυσική απόσταση από κάποιον που αγαπάμε (όπως φίλους, το σύντροφό μας ή την οικογένεια) μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Οι έφηβοι μπορεί να δυσκολεύονται όταν απαιτείται από αυτούς να αλλάξουν τις κοινωνικές τους ρουτίνες, είτε αυτό σημαίνει την επιλογή να αποφεύγουν τις δια ζώσης συναντήσεις είτε να φορούν συνεχώς μάσκες σε δημόσιους χώρους. Είναι σημαντικό οι ενήλικες να βοηθήσουν τους έφηβους να αναλάβουν την προσωπική τους ευθύνη για να προστατεύσουν τον εαυτό τους και τους άλλους καθώς και να τους στηρίξουν στην προσπάθειά τους να βρουν χρόνο να συνδεθούν με φίλους και συγγενείς εξ αποστάσεως.
  • Διακοπή στη μαθησιακή διαδικασία: Το κλείσιμο των σχολείων λόγω του COVID-19 σημαίνει ότι οι έφηβοι συμμετέχουν σε διαδικασίες τηλεκπαίδευσης. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν γίνει απαραίτητες, καθώς οι οικογένειες στρέφονται σε ψηφιακές λύσεις περισσότερο από ποτέ για να στηρίξουν τη μάθηση των παιδιών τους. Δυστυχώς, η άμεση ανάγκη για εικονικά περιβάλλοντα μάθησης έφεραν στο προσκήνιο την ανισότητα μεταξύ οικογενειών και κοινοτήτων όσον αφορά τους πόρους, την πρόσβαση και τη συνδεσιμότητα. Το κλείσιμο των σχολείων μπορεί επίσης να σήμαινε μια διακοπή στην πρόσβαση σε κάποιες απαραίτητες αναπτυξιακές υπηρεσίες, όπως εργοθεραπεία, ψυχολογική στήριξη ή λογοθεραπεία. Μπορεί επίσης να έχει δημιουργήσει εμπόδια στην αθλητική ή κινητική ανάπτυξη των εφήβων, με πιθανές επιπτώσεις στην εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το επαγγελματικό τους μέλλον γενικότερα. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πώς η εικονική μάθηση θα κάνει την μάθηση σταδιακά πιο δύσκολη για μαθητές με περιορισμένους πόρους ή με μαθησιακές δυσκολίες. Επιπλέον, κάποια παιδιά μπορεί να βιώνουν άγχος για την επιστροφή τους στο σχολείο, είτε με φυσική παρουσία είτε με εικονική. Κάποια μπορεί επίσης να βιώνουν κόπωση από την τηλεκπαίδευση. Οι οικογένειες, τα σχολεία και οι κοινότητες μπορούν να συνεργαστούν για να σκεφτούν τρόπους που θα εξασφαλίσουν την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών όλων των παιδιών.
  • Διακοπή στην παροχή υπηρεσιών υγείας: Οι γονείς μπορεί να έχουν αποφύγει να αναζητήσουν την παροχή υπηρεσιών υγείας για τον έφηβό τους, εξαιτίας των οδηγιών για παραμονή στο σπίτι και μπορεί να συνεχίζουν να την αποφεύγουν επειδή φοβούνται μια πιθανή έκθεση στον ιό. Αυτό συμπεριλαμβάνει σημαντικές ιατρικές επισκέψεις, εμβολιασμούς και στοματική υγιεινή. Είναι σημαντικό οι ενήλικες να εξασφαλίσουν ότι οι έφηβοί τους συνεχίζουν να λαμβάνουν τις ιατρικές υπηρεσίες που χρειάζονται, όπως ψυχολογική στήριξη, εργοθεραπεία και λογοθεραπεία καθώς και τον ενδεδειγμένο εμβολιασμό τους.
  • Ακύρωση σημαντικών γεγονότων: Η φυσική απόσταση μπορεί να δίνει την αίσθηση ότι βάζουμε τη ζωή μας σε αναμονή. Η αλήθεια είναι ότι το χρόνος συνεχίζει να κυλά. Τα γενέθλια, οι αποφοιτήσεις, οι χοροί, οι διακοπές, οι γεννήσεις και οι κηδείες είναι μόνο ένα δείγμα κάποιων σημαντικών γεγονότων που οι έφηβοι μπορεί τελικά να έχασαν και να μην τα έζησαν εξαιτίας του COVID-19. Η κοινωνική απόσταση, οι εντολές να μείνουμε σπίτι και ο περιορισμός στις συγκεντρώσεις μπορεί να έχουν επηρεάσει τη δυνατότητα να συναντηθούμε δια ζώσης με φίλους και συγγενείς για να γιορτάσουμε ή να πενθήσουμε με τον συνηθισμένο τρόπο. Το πένθος είναι μια φυσιολογική αντίδραση στην απώλεια κάποιου προσώπου ή πράγματος που είναι σημαντικό για εμάς. Είναι σημαντικό για την οικογένεια και τους φίλους να βοηθήσουν τους έφηβους να βρουν εναλλακτικούς, δημιουργικούς και ασφαλείς τρόπους να μείνουν συνδεδεμένοι και υποστηρικτικοί ο ένας με τον άλλον από απόσταση.
  • Απώλεια της ασφάλειας και της σιγουριάς: Η απώλεια εργασίας και μισθών έχουν επηρεάσει το εισόδημα πολλών οικογενειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η οικονομική ανασφάλεια είναι σταθερά συνδεδεμένη με αρνητική επίπτωση στην ανάπτυξη, στα ακαδημαϊκά επιτεύγματα και στην κατάσταση της υγείας. Μπορεί να επηρεάσει την πρόσβαση των εφήβων σε υγιεινές τροφές, σε ασφαλείς μετακινήσεις ή σε ασφαλή κατοικία. Οι συσσωρευμένοι οικονομικοί στρεσογόνοι παράγοντες μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο έκθεσης σε βία. Δεδομένων των οδηγιών για περιορισμό των οικογενειών στο σπίτι, κάποιοι έφηβοι μπορεί να εκτίθενται σε συνεχώς αυξανόμενη έκθεση σε κακοποίηση και παραμέληση και σεξουαλική κακοποίηση. Η αυξανόμενη διαδικτυακή τους δραστηριότητα επίσης τους θέτει σε αυξημένο διαδικτυακό κίνδυνο, όπως διαδικτυακή σεξουαλική εκμετάλλευση, cyberbullying, ριψοκίνδυνη διαδικτυακή συμπεριφροά και έκθεση σε πιθανά επιβλαβές περιεχόμενο. Είναι σημαντικό οι γονείς και οι άλλοι ενήλικες του περιβάλλοντος του εφήβου να διατηρούν μαζί του μια σχέση εμπιστοσύνης και ανοιχτής επικοινωνίας και να έχουν το νου τους για αλλαγές στη συμπεριφορά του που πιθανόν να σημαίνουν άγχος.

Τι μπορείτε να κάνετε;

  • Αναγνωρίστε και διαχειριστείτε το φόβο και το άγχος: Η εφηβεία είναι μια εποχή μεγάλων αλλαγών.  Οι έφηβοι μπορεί να νιώσουν ότι πνίγονται, όταν το άγχος σχετίζεται με ένα τραυματικό γεγονός, εκφράζεται με υπερβολική ανησυχία ή στεναχώρια, ανθυγιεινά μοτίβα φαγητού ή ύπνου και δυσκολία στην προσοχή και τη συγκέντρωση. Οι ενήλικες μπορούν να προσφέρουν τη σταθερότητα και τη στήριξη που χρειάζονται για να διαχειριστούν την κατάσταση καθώς και να ενθαρρύνουν την πρόσβαση σε επαγγελματική βοήθεια.
  • Διδάξτε και ενισχύστε καθημερινές πράξεις πρόληψης: Υπάρχουν πράξεις που μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε τους άλλους, για να μη νοσήσουμε και να μειώσουμε την εξάπλωση τουCOVID-19. Ενθαρρύνετε τους εφήβους να είναι θετικά πρότυπα συμπεριφοράς. Αν πλένουν τα χέρια τους συχνά, κρατάνε απόσταση τουλάχιστον 2 μέτρων και φοράνε τις μάσκες τους σε δημόσιους χώρους, τότε τα μικρότερα παιδιά πιθανόν να τους μιμηθούν.
  • Βοηθήστε τους εφήβους να μείνουν υγιείς: Διδάξτε τους εφήβους τη σπουδαιότητα του να φροντίζουν την υγεία τους. Ενθαρρύνετε τους να συμμετέχουν στον προγραμματισμό των τακτικών ελέγχων και εμβολιασμών. Βεβαιωθείτε ότι θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες πνευματικής υγείας και αναπτυξιακών θεραπειών. Βοηθήστε τους να τρώνε υγιεινά, να πίνουν νερό, να είναι σωματικά ενεργοί ή να μάθουν κάτι καινούριο. Αυτό θα τους βοηθήσει να παραμείνουν υγιείς και συγκεντρωμένοι.
  • Βοηθήστε τους εφήβους να μείνουν κοινωνικά συνδεδεμένοι:Ενθαρρύνετε τους εφήβους να επικοινωνήσουν με τους φίλους και τους συγγενείς μέσω τηλεφώνου, βιντεοκλήσεων, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ακόμα και μέσω βιντεοπαιχνιδιών.

 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/parental-resource-kit/adolescence.html