Το άγχος των εξετάσεων

Κυριακή Πουλάκη – Ευταξιοπούλου, M.Ed Ψυχοπαιδαγωγός

Την περίοδο των εξετάσεων πολλοί μαθητές νιώθουν την αγωνία τους να κορυφώνεται. Δυστυχώς, δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν το άγχος τους. Επιπλέον, δεν καταστρώνουν στρατηγικές μελέτης που θα τους βοηθήσουν να πετύχουν τους στόχους τους. Αντίθετα, κάνουν τα πράγματα χειρότερα καθώς καταστροφολογούν και κατακρίνουν τον εαυτό τους. Έτσι υποσκάπτουν το ηθικό τους, βάζουν παγίδες στο διαβασμά τους και δεν μπορούν να συγκεντρωθούν.

Είναι γεγονός ότι το άγχος αποτελεί μέρος της ζωής όλων των ανθρώπων. Βέβαια, το καλό άγχος μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και να αποφύγουμε τους κινδύνους. Αλλά μπορεί να γίνει και εμπόδιο όταν το σώμα, οι σκέψεις και η διάθεσή μας μας κάνουν να αντιδρούμε με ανεπιθύμητο και υπερβολικό τρόπο απέναντι στις περιστάσεις που έχουμε ν' αντιμετωπίσουμε. Τότε, εμποδίζουμε τον εαυτό μας να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά μια κατάσταση. Το κακό άγχος μειώνει την απόδοσή μας και μπορεί να μας ακινητοποιήσει.

Είναι σημαντικό οι γονείς να σταθούν δίπλα στο παιδί τους αυτή τη δύσκολη στιγμή και να το αφήσουν ελεύθερο να εκφράσει την αγωνία του και να εξωτερικεύσει τα αρνητικά συναισθήματά του. Θα πρέπει να δώσουν έμφαση στην προσπάθεια ακόμη και αν το τελικό αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό. Είναι καλύτερο το παιδί να προσπαθήσει να πετύχει κάποιο στόχο παρά να μετανιώσει αργότερα γιατί δεν προσπάθησε καθόλου. Επίσης θα πρέπει να αποφευχθεί η κριτική την περίοδο των εξετάσεων. Αντίθετα, θα πρέπει να καλλιεργηθεί η θετική σκέψη που δυναμώνει και βοηθάει το μαθητή να απελευθερωθεί από το άγχος και το φόβο και να αφομοιώσει ευκολότερα αυτά που διαβάζει. Επιπλέον, θα πρέπει να το βοηθήσουν να οργανώσει τη μελέτη του βάζοντας εφικτούς και ρεαλιστικούς στόχους.

Σε περίπτωση που το παιδί εκφράζει έντονη ανησυχία ή δεν γράψει καλά στις εξετάσεις θα ήταν καλό οι γονείς να απευθυνθούν σε ένα αρμόδιο φορέα ώστε να γίνει έλεγχος για μαθησιακές δυσκολίες. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να απομνημονεύσουν θεωρητικά μαθήματα ή δεν θυμούνται όσα έχουν διαβάσει την προηγούμενη ημέρα.

Συνήθως, οι γονείς σκέφτονται ότι το παιδί τους χαζεύει ή είναι επιπόλαιο. Δεν γνωρίζουν ότι πρόκειται για κάποια μαθησιακή δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπισθεί με μεγάλη επιτυχία. Εάν διαπιστωθεί κάτι τέτοιο, ο ειδικός παιδαγωγός θα διδάξει στο παιδί ένα νέο τρόπο μελέτης ώστε να γίνει ενεργός αναγνώστης (δηλ. να ελέγχει το επίπεδο κατανόησής του) κατά τη διάρκεια της μελέτης. Παράλληλα, θα το βοηθήσει να οργανώσει τη μελέτη του. Τέλος, η συνεργασία με έναν ψυχολόγο μπορεί να αποδειχτεί πολύτιμη γιατί θα μάθει στο παιδί τις κατάλληλες τεχνικές προκειμένου να μάθει να χειρίζεται το άγχος του.