Πώς να αποφύγετε την υπερκόπωση, όταν περνάτε όλη τη μέρα στο σπίτι με το παιδί σας

Κανείς δε θέλει να παραδεχθεί ότι η φροντίδα των παιδιών 24 ώρες την ημέρα, 7 μέρες την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε εξάντληση, αλλά είναι πολύ εύκολο να το παραδεχθείτε στον εαυτό σας, ειδικά αν είστε ένας γονέας που μένει σπίτι όλη μέρα. Σύμφωνα με τον ιστότοπο Very Well Family, μπορείτε να αποφύγετε τη γονεϊκή εξάντληση κάνοντας μερικά επιπλέον βήματα, ώστε να σταματήσετε να νιώθετε σαν υπάλληλος πλήρους απασχόλησης παιδικού σταθμού χωρίς διαλείμματα ή ρεπό.

Αποφύγετε τους αρνητικούς ανθρώπους

Αν το σύστημα στήριξής σας δε σας υποστηρίζει, τότε η γονεϊκή εξάντληση μπορεί σύντομα να εμφανιστεί στον ορίζοντα. Αν και δεν μπορείτε να αποφύγετε τους πάντες, μπορείτε να σιγουρευτείτε ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων στη ζωή σας σας υποστηρίζουν και είναι πάντα εκεί για σας. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα χρειαστεί να πάρετε τη δύσκολη απόφαση να αποκλείσετε από τη ζωή σας κάποιους τύπους μη υποστηρικτικών ανθρώπων, καθώς χρειάζεστε μια ομάδα ανθρώπων που είναι θετικοί, στο πλευρό σας και δεν επικρίνουν κάθε απόφαση που παίρνετε για την οικογένειά σας.

Βρείτε το σύστημα στήριξής σας

Όπως ακριβώς θέλετε να αποφεύγετε αρνητικούς ανθρώπους όσο πιο πολύ γίνεται, έτσι θέλετε να περιβάλλετε τον εαυτό σας με όσο περισσότερους θετικούς ανθρώπους μπορείτε. Αν αυτή τη στιγμή δεν έχετε ένα σύστημα στήριξης, δημιουργείστε ένα.

Βρείτε άλλους γονείς – φίλους μέσα από ραντεβού για παιχνίδια, το σχολείο των παιδιών ή ακόμη και στην ουρά του ταμείου στο σούπερ μάρκετ. Οι άλλοι γονείς είναι μια θαυμάσια πηγή, γιατί έχουν βρεθεί στη θέση σας και μπορούν να ταυτιστούν ακριβώς με αυτό που περνάτε.

Εκμυστηρευθείτε στους δικούς σας γονείς, τον αδερφό ή την αδερφή σας ή κάποιον άλλο συγγενή για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζετε τώρα. Από την οικογένεια ως τους φίλους, χωρίς ένα καλό σύστημα στήριξης σε λειτουργία, μπορεί σύντομα να γίνετε ένας καταβεβλημένος γονέας που οδεύει ολοταχώς προς την εξάντληση.

Βάλτε τον εαυτό σας πρώτο

Ρωτήστε τους περισσότερους γονείς να σας πουν ποιος έχει προτεραιότητα στο σπίτι και θα σας πουν «τα παιδιά». Αλλά αν δε φροντίζετε τον εαυτό σας, δεν μπορείτε να φροντίσετε κανέναν άλλον.

Συνεπώς, βάλτε τον εαυτό σας πρώτο. Αυτό δε σημαίνει ότι δε φροντίζετε την οικογένειά σας κάνοντας ότι είναι σωστό γι’ αυτήν. Απλώς σημαίνει ότι είστε η μηχανή του σπιτιού και πρέπει να φροντιστείτε, αλλιώς θα υπάρχουν επιπτώσεις για όλη την οικογένεια.

Δεν είναι απλώς αποδεκτό το να αφιερώσετε λίγο χρόνο στον εαυτό σας, είναι κάτι που πρέπει να κάνετε για να αποφύγετε τη γονεϊκή εξάντληση. Ξεκινήστε ένα χόμπι, παρακολουθήστε κάποιο μάθημα ή βρείτε μια δουλειά που γίνεται από το σπίτι, αν αυτό είναι κάτι που θέλετε να δοκιμάσετε. Αυτά τα μικρά πράγματα που κάνετε για τον εαυτό σας έχουν τεράστιο αντίκτυπο στη συναισθηματική σας υγεία και στον τρόπο με το οποίο λειτουργεί το σπίτι σας χωρίς να συσσωρεύονται συνεχώς εντάσεις.

Περάστε χρόνο με το σύντροφό σας

Αν και είναι πολύ εύκολο να συμβεί, μη βάζετε τη σχέση σας σε δεύτερη μοίρα. Όσο εξαντλημένοι κι αν είστε στο τέλος της μέρας, βρείτε χρόνο για το άλλο σας μισό. Μια απλή καθημερινή κουβέντα με τον/τη σύντροφό σας μπορεί να σας δώσει τη συναισθηματική ώθηση που χρειάζεστε τις μέρες που νιώθετε την εξάντληση να πλησιάζει.

Η καθημερινή σύνδεση με τον/τη σύντροφό σας κάνει τεράστια διαφορά στο πώς θα αντιμετωπίσετε την επόμενη μέρα. Απλώς η ανυπομονησία να περάσετε χρόνο μαζί του/της για να αποσυμπιεστείτε στο τέλος της μέρας μπορεί να σας βοηθήσει να επιβιώσετε σε αυτές τις δύσκολες εποχές.

Βάλτε το/τη σύντροφό σας να δουλέψει

Η οικογένειά σας είναι μια ομάδα και ο/η σύζυγός σας μπορεί να σας βοηθήσει να βγείτε από το γήπεδο, όταν νιώθετε ότι σας έχει επιτεθεί η ίδια σας η ομάδα. Πολλοί σύντροφοι θέλουν να βοηθήσουν, αλλά μπορούμε να τους κάνουμε να νιώθουν εισβολείς, επειδή δεν ταΐζουν τα παιδιά με τον τρόπο που το κάνουμε εμείς ή επειδή τους φοράνε τις πιτζάμες με λάθος τρόπο.

Ο/η σύντροφος είναι μια σημαντική πηγή βοήθειας. Απλώς κάντε ένα βήμα πίσω και αφήστε τους να κάνουν ό,τι κάνουν. Δεν έχει σημασία αν είναι τα παιδιά φοράνε τη πιτζάμα με τα άλογα αντί για εκείνη με τα σκυλάκια, όπως είχατε σχεδιάσει.

Είναι πολύ εύκολο για τους γονείς να βρεθούν σε αδιέξοδο, όταν πρόκειται να βοηθήσουν. Η μαμά έχει το δικό της τρόπο να διοικεί το πλοίο, επειδή είναι στα χαρακώματα όλη μέρα. Τότε ο σύντροφός της επιστρέφει στο σπίτι και επιλέγει να μη βοηθήσει, γιατί δε θέλει να ανακατευτεί με τα πλάνα της. Μπορείτε να δώσετε στον εαυτό σας κάποια ανακούφιση. Είναι μια καλή στιγμή για το/τη σύντροφό σας και τα παιδιά και για σας τους δυο να συνεργαστείτε σαν την ομάδα που είστε. Κι αυτό μπορεί να ενδυναμώσει τη σχέση σας.

Παρακολουθείστε τον «ηλεκτρονικό» σας χρόνο

Μία πρόσφατη έρευνα λέει ότι τα παιδιά νιώθουν ότι η προσοχή των γονιών τους αποσπάται από τις ηλεκτρικές συσκευές τους. Όχι μόνο τα παιδιά σας σάς βλέπουν με τις ηλεκτρικές συσκευές σας στο πρόσωπό σας όλη την ώρα, αλλά υποβάλλετε τον εαυτό σας σε αχρείαστο στρες με όλον αυτό τον «ηλεκτρονικό» χρόνο.

Με όλες αυτές τις τέλειες γονεϊκές αναρτήσεις στο Facebook που βλέπετε στο χρονολόγιό σας, απλώς βάζετε μη ρεαλιστή πίεση στον εαυτό σας να είστε ο τέλειος γονέας, όπως οι φίλοι σας στοFacebook. Θυμηθείτε, δεν είναι όλοι εντελώς ειλικρινείς για τη ζωή τους ως γονείς. Οι περισσότεροι φίλοι σας δεν θα αναρτήσουν κάτι για τις γονεϊκές εμπειρίες αγανάκτησης, όπως όταν το μικρό τους προσπάθησε να τραβήξει το καζανάκι ενώ είχε πετάξει ένα πακέτο μωρομάντιλα στην τουαλέτα ή όταν ο μεγάλος πήρε μια εξάδα αυγά έξω για να δει αν μπορεί να τα τηγανίσει στο καπό του καινούριου αυτοκινήτου. Περάστε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας χωρίς ηλεκτρονικές συσκευές και σχεδόν αμέσως θα νιώσετε ένα βάρος να φεύγει από πάνω σας.

Σταματήστε να νιώθετε ότι αποτυγχάνετε

Οι γονείς φαίνεται να έχουν έναν εσωτερικό κριτή που ποτέ δεν κοιμάται. Αυτός ο εσωτερικός κριτής αμφισβητεί σχεδόν τα πάντα, ακόμα και τις επιδόσεις τους ως γονείς. Αυτή η συνεχής κριτική δεν είναι ωφέλιμη για κανέναν και σας κάνει να νιώθετε ότι αποτυγχάνετε ως γονέας. Να είστε τολμηροί και να πείτε στον εσωτερικό σας κριτή να πάψει! Κάνετε πολύ καλή δουλειά.

Κάποιες μέρες θα νιώθετε ότι μόλις και τα καταφέρνετε να επιβιώσετε την εμπειρία του να είστε γονέας που μένει σπίτι. Αλλά είστε καλός γονέας και δεν μπορείτε να νικήσετε κάθε γονεϊκή μάχη. Στην πραγματικότητα, δε χρειάζεται καν να προσπαθήσετε να νικήσετε κάθε γονεϊκή μάχη.

Κοιμηθείτε λιγάκι

Συνήθως, σκεφτόμαστε τη γονεϊκή εξάντληση ως κάτι που παθαίνουν ειδικά οι μαμάδες νεογέννητων εξαιτίας της στέρησης ύπνου. Αλλά η γονεϊκή εξάντληση μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή, αν ο γονέας δεν ξεκουράζεται αρκετά.

Κοιμηθείτε, λοιπόν. Ανεξάρτητα από την ηλικία τους, τα παιδιά χρειάζονται έναν καλό νυχτερινό ύπνο. Και χρειάζεστε κι εσείς έναν καλό νυχτερινό ύπνο για να κρατήσετε τη γονεϊκή εξάντληση μακριά. Άλλωστε, κανείς δε λειτουργεί σωστά, αν δεν έχει κοιμηθεί αρκετά. Προσθέστε και τα παιδιά στην εξίσωση και σίγουρα χρειάζεστε μια καλή ανάπαυση για να είστε ένας χαρούμενος γονέας, έτοιμος να αντιμετωπίσει ακόμα μια μέρα με αδελφικούς καυγάδες, αλλαγές πάνας και οδήγησης των παιδιών σε όλη την πόλη.

Απλώς πείτε όχι

Δεν μπορείτε να κάνετε τα πάντα, οπότε μην το προσπαθήσετε καν. Το να λέτε όχι μπορεί να σας κάνει να νιώθετε ενοχές που δεν κάνετε ό,τι απαιτείται από εσάς, αλλά δε θα έπρεπε. Πρέπει να γνωρίζετε πότε να λέτε όχι. Είστε μόνο ένα άτομο και δεν μπορείτε να τα κάνετε όλα. Κανείς δεν μπορεί, οπότε διώξτε αυτές τις ενοχές.

Με άλλα λόγια, πείτε όχι στο να ψήσετε 300 κουλουράκια για το μπαζάρ του σχολείου, να ράψετε κοστούμια για τη σχολική παράσταση ή να δηλώσετε εθελοντές στην ομάδα ποδοσφαίρου. Περιορίστε τα πρότζεκτ που αναλαμβάνετε, αλλιώς προετοιμάζετε τον εαυτό σας για γονεϊκή εξάντληση.

Μην προγραμματίζετε πολλά πράγματα για την οικογένειά σας

Όπως χρειάζεται να γνωρίζετε πότε να πείτε όχι για τον εαυτό σας, πρέπει να γνωρίζετε πότε να πείτε όχι και στα παιδιά σας. Είναι αδύνατον να πάτε την κόρη σας στα μαθήματα χορού στις 4, να πεταχτείτε στην άλλη μεριά της πόλης για να πάτε το γιό σας στην προπόνηση στις 4:30 και να επιστρέψετε για να πάτε τον μικρό σε ραντεβού για παιχνίδι στις 5.

Ένα γεμάτο πρόγραμμα για τα παιδιά σας μπορεί εύκολα να οδηγήσει στην εξάντληση όλους σας, οπότε πρέπει να γνωρίζετε πότε να λέτε όχι. Προσπαθήστε να αφήσετε τουλάχιστον μια μέρα την εβδομάδα που δεν χρειάζεται να πάτε πουθενά μετά το σχολείο. Απλοποιήστε τις μέρες σας και προσθέστε ελεύθερο χρόνο.

Αφήστε το παιδί σας να κάνει πράγματα μόνο του

Μερικές φορές είναι πιο εύκολο να κάνετε πράγματα για το παιδί σας από το να το αφήσετε να τα κάνει μόνο του. Αλλά το μεγάλωμα ενός ανεξάρτητου παιδιού που κατανοεί την ευθύνη ξεκινά από το να το αφήνετε να κάνει πράγματα μόνο του.

Μπορεί ο γιός σας να προσπαθήσει να βάλει μόνος του χυμό στο ποτήρι, ακόμα και να χύσει λίγο στον πάγκο της κουζίνας, αλλά καθώς μαθαίνει σας αφήνει χρόνο για ένα διάλειμμα. Θα είναι περήφανος για το κατόρθωμά του, ακόμη κι αν δεν είναι τέλειο και σύντομα θα είναι έτοιμος για μεγαλύτερες ευθύνες. Όσο περισσότερα αναλαμβάνει, τόσο λιγότερα θα έχετε να κάνετε. Και κάθε τι μικρό μετράει.

Κάντε ένα διάλειμμα από το παιδί σας

Ναι, είναι αλήθεια. Μπορείτε και χρειάζεστε ένα διάλειμμα από το παιδί σας. Δείτε αν κάποιος συγγενής μπορεί να διαθέτει τακτικά χρόνο παιχνιδιού με το παιδί σας και να έρχεται σπίτι σας για μια ή δυο ώρες. Αρχίστε ένα «σύνδεσμο babysitting» με άλλους γονείς, ανταλλάσσοντας χρόνο babysitting μεταξύ σας, χωρίς κόστος. Μην ξεχνάτε ότι ο χρόνος αυτός δε θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί για να κάνετε άλλες δουλειές. Χρησιμοποιήστε το για τον εαυτό σας, μια βραδιά εξόδου με φίλους ή ένα ραντεβού με το/τη σύντροφο.

Αναζητήστε σημάδια στρες ή κάτι πιο σοβαρού

Οι συνεχείς απαιτήσεις της μητρότητας και της πατρότητας μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σε στρες. Και το στρες μπορεί γρήγορα να οδηγήσει σε γονεϊκή εξάντληση. Αν δεν κάνετε διαλείμματα, δεν κοιμάστε και δεν ζητάτε από άλλους να σας βοηθήσουν, για να πούμε μόνο κάποια παραδείγματα, το στρες συσσωρεύεται. Ποτέ δεν έχετε χρόνο να αποφορτίσετε τον εαυτό σας και μπορεί να νιώθετε ότι όλα αρχίζουν και σας πνίγουν.

Αναζητήστε σημάδια στρες στον εαυτό σας. Επίσης, αναγνωρίστε αν πραγματικά νιώθετε τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Είναι εύκολο να γίνετε αγχωμένος ή καταθλιπτικός γονέας. Μη φοβάστε να ζητήσετε βοήθεια. Όσο κι αν αγαπάτε τα παιδιά σας, το να είστε γονέας έχει κόστος για σας. Μιλήστε στο γιατρό σας με ειλικρίνεια, ώστε να γίνετε ξανά ένας χαρούμενος και υγιής γονέας.

 

Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ:

https://www.verywellfamily.com/avoid-mommy-burnout-kids-all-day-4020217