Κοινωνικές Δεξιότητες την Εποχή της Πανδημίας

Καθώς οι συνθήκες που γεννά η πανδημία χειροτερεύουν στη χώρα, οι σχολικές μονάδες ανέστειλαν τη λειτουργία τους και κατέφυγαν στην επιλογή της τηλεκπαίδευσης. Βάσει διαφόρων ερευνών για την ψυχολογική επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας, φαίνεται πως, οι κοινωνικές δεξιότητες και η αυτοπεποίθηση των παιδιών και των εφήβων που περνούν μεγάλο χρονικό διάστημα απομονωμένοι στο σπίτι κοιτώντας οθόνες, μπορεί να επηρεαστούν αρνητικά, ενώ παράλληλα ενδέχται να νιώσουν μοναξιά. Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι να μειώσουμε αυτούς τους κινδύνους, καθώς τα παιδιά και οι έφηβοι περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι απ? ό,τι συνήθως.

1.      Προσοχή στους άλλους ανθρώπους

Μια σημαντική κοινωνική δεξιότητα είναι να προσέχουμε τους άλλους ανθρώπους, καθώς αλληλεπιδρούμε μαζί τους. Μια μακροχρόνια έρευνα σε περισσότερους από 300 εφήβους βρήκε πως εκείνοι που χρησιμοποιούν περισσότερο οθόνες (PC, τάμπλετ, κινητά, κλπ) είναι επίσης πιο πιθανό να εστιάσουν στις δικές τους ανάγκες, αντί στις ανάγκες των άλλων ανθρώπων με τους οποίους έρχονται σε επαφή. Μια άλλη έρευνα έδειξε πως αυτή η εγωκεντρική συμπεριφορά οδηγεί σε περισσότερα κοινωνικά προβλήματα με φίλους.

Τα καλά νέα είναι ότι οι τακτικές, ημερήσιες δραστηριότητες, πέραν της τεχνολογίας, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να εστιάσουν γενικά και να προσέξουν άλλους ανθρώπους. Για παράδειγμα, όταν οι οικογένειες κάνουν πράγματα μαζί, όπως να μαγειρεύουν ή να φροντίζουν τον κήπο ή να έχουν μια ορισμένη ώρα κατά την οποία όλοι διαβάζουν, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να διατηρήσουν την κοινωνική δεξιότητα της προσοχής προς τους άλλους. Μια μεγάλη έρευνα βρήκε ότι τόσο οι ενήλικες όσο και τα παιδιά που ασχολούνταν με τέτοιες δραστηριότητες ένιωθαν καλύτερα για τις σχέσεις τους.

Τα παιδιά το βρίσκουν πιο εύκολο να εστιάσουν στους φίλους τους, όταν παίζουν παρέα με κάποιον άλλον, ενώ αυτό κάποιες φορές είναι πιο δύσκολο την περίοδο που τηρούνται οι κοινωνικές αποστάσειες. Και όταν τα παιδιά παίζουν έξω ή απλώς περνάνε χρόνο σε εξωτερικούς χώρους, γίνονται πιο ικανά να προσέξουν τους φίλους τους και, αργότερα, να εστιάσουν στη μελέτη τους. Επιπλέον, η γιόγκα και άλλες ασκήσεις χαλάρωσης, όπως ασκήσεις αναπνοής, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να συγκεντρωθούν γενικά.

2.      Το δούναι και λαβείν της συζήτησης

Η διάδραση στο σχολείο βοηθάει τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν τις εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος, το δούναι και λαβείν των συζητήσεων ή να ξεκινούν κάποιο θέμα συζήτησης. Έχοντας τακτικά αυτές τις ανεπίσημες συναναστροφές είναι ένας τρόπος να μάθουν τα παιδιά πώς να συστήνονται και να χαιρετούν άλλους. Παρόλο που δεν υπάρχει τέλειο διαδικτυακό υποκατάστατο, υπάρχουν πράγματα που μπορούν να κάνουν οι γονείς και οι κηδεμόνες για να βοηθήσουν το παιδί τους να διατηρήσει τις κοινωνικές του δεξιότητες.

Κάποιες διαδικτυακές δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να εξασκηθούν στο πώς να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα των άλλων κοιτώντας το πρόσωπό τους. Ένα παράδειγμα είναι το Eyes In the Mind Test , στο οποίο κοιτούν την εικόνα των ματιών κάποιου και μαντεύουν το συναίσθημα που το άτομο βιώνει.

Ο χρόνος με την οικογένεια μπορεί να αποτελέσει τη σημαντικότερη συνεισφορά στις κοινωνικές δεξιότητες και τις δεξιότητες συζήτησης. Προγραμματίστε να τρώτε δείπνο όλοι μαζί, χωρίς τον περισπασμό κάποιας οθόνης ή τηλεφώνου, επειδή τα παιδιά που τρώνε δείπνο με την οικογένειά τους, τείνουν να σχηματίζουν ισχυρότερες σχέσεις με τους συνομήλικούς τους, με λιγότερους καβγάδες και εκφοβισμό.

Η γραφή επιστολών με το χέρι, αντί η εξάρτηση από ηλεκτρονικές συσκευές για τη γραπτή επικοινωνία είναι επίσης ωφέλιμη. Οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να βρουν νέους φίλους σε μακρινά μέρη μέσω συμβατικού ταχυδρομείου, χρησιμοποιώντας κάποιο ιστότοπο για αλληλογραφία. Η ανταλλαγή γραμμάτων με έναν ξένο χτίζει δεξιότητες συζήτησης, καθώς η σύνταξη μιας επιστολής με σκοπό να γνωρίσεις κάποιον περιλαμβάνει τη διατύπωση ερωτήσεων, όπως ποιες είναι οι αγαπημένες του δραστηριότητες κλπ.

3.      Διατήρηση της φιλίας

Οι γονείς των παιδιών που είναι κλεισμένα στο σπίτι μπορεί να χρειαστεί να αναζητήσουν δημιουργικούς τρόπους να διατηρηθούν οι σχολικές φιλίες. Εφαρμογές όπως το Skype, το Zoom και τοFaceTime μπορεί να φανούν χρήσιμες, αλλά τα παιδιά ? όπως και οι ενήλικες ? μπορούν να τις βαρεθούν. Ευτυχώς, υπάρχουν εναλλακτικές.

Υπενθυμίστε στα παιδιά σας τη διαφορά μεταξύ ενός σύντομου μηνύματος και μιας πιο μακροσκελούς επικοινωνίας. Τα παιδιά γενικά βλέπουν τη διαφορά ανάμεσα σε σύντομες αλλά διασκεδαστικές διαδράσεις σε αντιπαράθεση με τη βαθιά σύνδεση με έναν φίλο. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να γράφουν μακροσκελέστερα και λιγότερο συχνά μηνύματα στους φίλους τους, διότι αυτό μπορεί να βοηθήσει τις σχέσεις τους να παραμείνουν ισχυρές.

 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ:

https://theconversation.com/3-ways-to-promote-social-skills-in-homebound-kids-143410