Οι Πραγματικοί Λόγοι που τα Παιδιά δεν Ακολουθούν τους Κανόνες

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τη συμπεριφορά τους για να δείξουν πώς αισθάνονται και τι σκέφτονται. Συχνά, επικοινωνούν μέσω της συμπεριφοράς τους κάτι που δεν μπορούν απαραίτητα να το εκφράσουν με λέξεις. Σύμφωνα με τον ιστότοπο VeryWell, όταν αποφασίζετε ποια στρατηγική θα χρησιμοποιήσετε για να επιβάλλετε την πειθαρχία, καλό είναι να αναλογιστείτε τα αφανή αίτια της προβληματικής συμπεριφοράς.

1. Θέλουν την προσοχή σας.

Όταν οι γονείς μιλάνε στο τηλέφωνο, επισκέπτονται φίλους ή συγγενείς ή είναι απασχολημένοι με κάποιον άλλον τρόπο, τα παιδιά αισθάνονται παραμελημένα. Τότε μια έκρηξη θυμού, η γκρίνια ή η βία προς ένα άλλο παιδί είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να τραβήξουν την προσοχή. Ακόμη κι αν πρόκειται για αρνητική προσοχή, τα παιδιά τη λαχταράνε. Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσετε τις συμπεριφορές που στοχεύουν στην προσοχή σας είναι να αγνοήσετε την αρνητική συμπεριφορά και να επαινέσετε τη θετική.

2. Μιμούνται άλλους.

Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να συμπεριφέρονται παρακολουθώντας άλλους. Είτε βλέπουν ένα συνομήλικο στο σχολείο να φέρεται άσχημα είτε αντιγράφουν κάτι που είδαν στην τηλεόραση, τα παιδιά θα το μιμηθούν. Περιορίστε την έκθεση του παιδιού σας στην επιθετική συμπεριφορά που προβάλλεται στην τηλεόραση, στα βιντεοπαιχνίδια και στην πραγματική ζωή. Λειτουργήστε εσείς ως υγιές μοντέλο συμπεριφοράς για το παιδί σας, επιδεικνύοντας την κατάλληλη συμπεριφορά σε διάφορες περιστάσεις.

3. Ελέγχουν τα όριά σας.

Όταν έχετε θέσει κανόνες και είπατε στα παιδιά τι δεν επιτρέπεται να κάνουν, συχνά θέλουν να δουν αν μιλάτε σοβαρά. Ελέγχουν τα όρια μόνο και μόνο για να δουν ποιες θα είναι οι συνέπειες όταν παραβούν τους κανόνες. Θέστε σαφή όρια και παρουσιάστε συστηματικά τις συνέπειες. Αν τα παιδιά πιστέψουν πως υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να ξεφύγουν με κάτι που έκαναν, συχνά μπαίνουν στον πειρασμό να το κάνουν. Αν τους δείξετε πως θα υπάρχει αρνητική συνέπεια κάθε φορά που παραβαίνουν έναν κανόνα, θα αρχίσουν να συμμορφώνονται.

4. Τους λείπουν οι δεξιότητες.

Κάποιες φορές τα προβλήματα συμπεριφοράς προκύπτουν από την έλλειψη δεξιοτήτων. Ένα παιδί που δεν έχει αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες μπορεί να χτυπήσει ένα άλλο παιδί, επειδή θέλει να παίξει με ένα παιχνίδι. Ένα παιδί που δεν έχει αναπτύξει δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων μπορεί να μη συμμαζεύει το δωμάτιό του, επειδή δεν ξέρει τι να κάνει αν τα παιχνίδια του δε χωράνε στο κουτί για τα παιχνίδια. Όταν το παιδί σας παρουσιάζει αρνητική συμπεριφορά, αντί να του παρουσιάζετε μόνο τις συνέπειες, διδάξτε του πώς αλλιώς μπορεί να φερθεί. Δείξτε του εναλλακτικές συμπεριφορές, ώστε να μάθει από τα λάθη του.

5. Θέλουν ανεξαρτησία.

Καθώς τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να κάνουν πράγματα μόνα τους, συχνά θέλουν να επιδείξουν τις νέες τους δεξιότητες. Τα δίδυμα επίσης είναι γνωστά για τις προσπάθειές τους να είναι ανεξάρτητα. Μπορεί να αντιμιλούν πιο συχνά και μπορεί να επιδεικνύουν έλλειψη σεβασμού κάποιες φορές. Οι έφηβοι μπορεί να επαναστατήσουν σε μια προσπάθεια να δείξουν στους ενήλικες ότι μπορούν να παίρνουν αποφάσεις μόνοι τους. Μπορεί να παραβαίνουν τους κανόνες επίτηδες και να προσπαθήσουν να δείξουν στους ενήλικες ότι δεν μπορούν να τους πιέσουν να κάνουν πράγματα που δε θέλουν. Δώστε στο παιδί σας κατάλληλες επιλογές. Ρωτήστε το νήπιό σας «Θες νερό από τη βρύση ή το ψυγείο;» Πείτε στον έφηβό σας «Εσύ θα αποφασίσεις πότε θα κάνεις τις δουλειές που έχεις να κάνεις στο σπίτι. Και μόλις τελειώσεις, μπορείς να παίξεις με τα ηλεκτρονικά σου.» Η παραχώρηση ελευθερίας αντίστοιχη της ηλικίας θα καλύψει την ανάγκη του παιδιού σας για ανεξαρτησία.

 

6. Δεν μπορούν να ελέγξουν τα συναισθήματά τους.

Μερικές φορές τα παιδιά δεν έχουν ιδέα τι να κάνουν με τα συναισθήματά τους. Μπορεί να πνίγονται όταν είναι θυμωμένοι και, ως συνέπεια, μπορεί να γίνουν επιθετικοί. Μπορεί επίσης να επιδεικνύουν αρνητική συμπεριφορά όταν αισθάνονται ενθουσιασμένα, αγχωμένα ή ακόμη κι όταν βαριούνται. Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν υγιείς τρόπους να διαχειρίζονται συναισθήματα όπως τη λύπη, την απογοήτευση, τη αγανάκτηση και το άγχος. Διδάξτε το παιδί σας σχετικά με τα συναισθήματα και δείξτε τους υγιείς τρόπους να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους για να αποφύγουν τις αρνητικές συμπεριφορές. Όταν τα παιδιά έχουν καλύτερο έλεγχο των συναισθημάτων τους, μπορούν να χρησιμοποιήσουν υγιείς τρόπους διαχείρισης συναισθημάτων. Αντί να φέρονται άσχημα για να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, τα παιδιά μπορούν να μάθουν να παίρνουν μόνοι τους ένα time-outγια να ηρεμούν.

7. Έχουν ανάγκες που δεν έχουν καλυφθεί.

Όταν ένα παιδί αισθάνεται πεινασμένο, κουρασμένο ή αδιάθετο, συχνά ακολουθεί αρνητική συμπεριφορά. Τα περισσότερα βρέφη και νήπια δεν είναι καλά στο να επικοινωνούν ό,τι χρειάζονται. Συνεπώς, συχνά χρησιμοποιούν τη συμπεριφορά τους για να δείξουν ότι έχουν ανικανοποίητες ανάγκες. Οι γονείς μπορούν να αποτρέψουν προβλήματα συμπεριφοράς κοιτώντας για ανάγκες που δεν έχουν καλυφθεί. Για παράδειγμα, πάρτε το νήπιό σας μαζί για ψώνια αφού ξυπνήσει από το μεσημεριανό του ύπνο, δίνοντάς του κάποιο σνακ. Ρωτήστε το παιδί σας πώς αισθάνεται και αναζητήστε σημάδια που μπορεί να δείχνουν ότι χρειάζεται κάτι.

8. Θέλουν δύναμη και έλεγχο.

Η δύναμη και ο έλεγχος συχνά συνεισφέρουν στην αρνητική συμπεριφορά. Κάποιες φορές ο αντίλογος και η αψηφισιά, προκύπτουν όταν ένα παιδί προσπαθεί να ανακτήσει κάποιο βαθμό ελέγχου. Όταν τα προβλήματα συμπεριφοράς προκαλούνται από την απόπειρα του παιδιού να έχει κάποιο έλεγχο πάνω σε μια κατάσταση, μπορεί να προκύψει μάχη ισχύος με τους γονείς. Ένας τρόπος να αποφευχθεί η μάχη αυτή είναι να προσφέρετε στο παιδί δυο επιλογές. Για παράδειγμα, ρωτήστε «Προτιμάς να καθαρίσεις το δωμάτιό σου τώρα ή αφού τελειώσει αυτό που βλέπεις στην τηλεόραση;» Προσφέροντας δυο επιλογές, δίνετε στα παιδιά κάποιο έλεγχο πάνω στην κατάσταση. Αυτό μπορεί να μειώσει τις διαφωνίες και να αυξήσει την πιθανότητα το παιδί να συμμορφωθεί με τις οδηγίες.

9. Η αρνητική συμπεριφορά είναι αποτελεσματική.

Ένας από τους πιο απλούς λόγους που τα παιδιά επιδεικνύουν αρνητική συμπεριφορά είναι ότι είναι αποτελεσματική. Για παράδειγμα, ένα παιδί που γκρινιάζει μέχρι η μαμά του να ενδώσει θα μάθει ότι η γκρίνια είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να πάρει αυτό που θέλει. Ή ένα παιδί που έχει έκρηξη θυμού στη μέση ενός μαγαζιού και ο πατέρας του συμφωνεί να του αγοράσει ένα παιχνίδι για να σταματήσει να φωνάζει μαθαίνει ότι οι εκρήξεις θυμού είναι αποτελεσματικές. Σιγουρευτείτε ότι η αρνητική συμπεριφορά του παιδιού δεν το εξυπηρετεί. Ενώ το να ενδώσετε ή να κάνετε πίσω θα κάνει τη ζωή σας πιο εύκολη εκείνη τη στιγμή, τελικά θα εκπαιδεύετε το παιδί σας να παραβιάζει τους κανόνες.

10. Υποκείμενοι ιατρικοί λόγοι

Κάποιες φορές τα παιδιά έχουν υποκείμενους ιατρικούς λόγους που συνεισφέρουν στα προβλήματα συμπεριφοράς. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα) για παράδειγμα, προσπαθούν πολύ να ακολουθήσουν οδηγίες και να μη συμπεριφέρονται παρορμητικά. Υποβόσκον άγχος ή κατάθλιψη μπορεί επίσης να συνεισφέρει στα προβλήματα συμπεριφοράς. Ένα αγχώδες παιδί μπορεί να αποφεύγει να πηγαίνει σε μαθήματα που του προκαλούν άγχος. Ένα παιδί με κατάθλιψη μπορεί να είναι ευέξαπτο και να του λείπει το κίνητρο να ολοκληρώσει τις δουλειές στο σπίτι ή τα μαθήματά του. Αν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας μπορεί να έχει κάποιο υποβόσκον ιατρικό θέμα, μιλήστε στον παιδίατρό του.

 

Ολόκληρο το άρθρο από τον ιστότοπο VeryWell βρίσκεται εδώhttps://www.verywell.com/surprising-reasons-why-kids-misbehave-1094946